اولین دور مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا از روز یکشنبه (۳۰ خرداد) در لوسرن سوئیس برگزار شد؛ هیئت ایرانی به ریاست محمدباقر قالیباف و هیئت آمریکایی به ریاست جیدی ونس، با میانجیگری قطر و پاکستان پای میز مذاکره نشستند. در پایان این دور، دو میانجی بیانیه مشترک صادر کردند و طرفین با تشکیل سه سازوکار در حوزههای مالی، هستهای و امنیتی موافقت کردند. همزمان وزارت خزانهداری آمریکا مجوز فروش نفت ایران تا ۲۱ اوت ۲۰۲۶ را صادر کرد ، و ونس از شکلگیری «فونداسیون توافق نهایی» سخن گفت. در حاشیه این مذاکرات، ادعای پاکستان درباره طرح موضوع برنامه موشکی ایران از سوی تیم مذاکراتی تهران «صددرصد کذب» خوانده شد ، و سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز برنامهای برای بازرسی آژانس از تأسیسات هستهای آسیبدیده را رد کرد، که نشان میدهد با وجود فضای مثبت، هم چنان اختلاف نظرها پا بر جا است.
